mandag den 17. september 2007

Oplæg - Stationær/Mobil Workshop

Find to forskellige services der eksisterer både på mobile og stationære enheder.

  • Rejseplanen
  • Kalender


Sammenlign funktionalitet, brugsmønster, betydningen af kontekst, hvilken forskel er der, hvor betydningsfuld er den?

Rejseplanen
Core-funktionaliteten er den samme - vi har de samme fire hovedfelter; "Fra, Til, Dato & Tidspunkt". Forskellen er primært at ekstra features er taget væk, det er ikke muligt at vælge tidligere indtastninger, som bruges flittigt i onlineversionen. Det er ligeledes ikke muligt at specificere sin rejse yderligere med mellemstop og transportformer.

Forskellen er dermed at der er skåret ned på funktionalitet, for at fremme overskuelighed og kun levere de vigtigste informationer. Brugssituationen er meget forskellig, man vil typisk stå "i felten", og kan ikke indtaste lange beskeder.

Den mobile applikation har de vigtigste elementer fra den stationære, og fokuserer på at servicere 80-90% af brugssituationerne.

Kalender
Kalenderens funktionalitet er primært rettet mod at gemme aftaler og holde styr på vigtige datoer. Typisk vil brugsmønsteret være forskelligt da det er nemmere at indtaste aftaler på stationære applikationer, ligeledes er der svært at få det forkromede overblik på en mindre skærm - dvs. ugens skema. Skærmstørrelse og inputmuligheder er således de begrænsende faktorer.

Man kan stille spørgsmålet, om en mobil kalender kan eksistere uden en stationær på en hensigtsmæssig måde - når man ikke har de inputmuligheder PC’en giver, har man så mulighed for at vedligeholde en travl kalender? Så på den måde fungerer mobilkalenderen som et komplementært produkt.

Hvordan kunne man hensigtsmæssigt "overføre" en app fra web til telefon - hvad skal man gøre for at skre succes?

Det handler om at finde frem til core-funktionaliteten, og fokusere på at få den implementeret på en hensigtsmæssig måde. Især inputmetoden skal overvejes - at minimere de ting en mobil er dårlig til, at indtaste meget data, og så gøre det kontekstafhængigt.

Hvilke tjenester der nu findes "stationært" kunne i forestille jeg kunne blive mobile? Hvorfor hvordan?

En implementering af netbank til at udføre kontooverførsler og betale girokort kunne være brugbar, på trods af et væld af potentielle sikkerhedsproblemer. Ofte står man i en brugssituation hvor man lover at overføre penge til familie, venner o.lign., eller har brug for at betale et girokort. Implementeringen skulle fokusere på de to hovedfunktionaliteter, og kunne være relativt simpel.

Overvej hvilke krav der kan stilles til brugbarhed og brugeroplevelse på mobile pltforme - hvordan er kravene anderledes?

Der skal være andre krav til input - mulighederne er ikke de samme og kræver simplificering. Skærmstørrelsen begrænser mængden af information man kan registrere på samme tid, så der skal typisk skæres ned i bonusinformation og kontekstuel vejledning.

Ingen kommentarer: